ápr 212011
 

1894-1906 között kiépült a Siófokot Kaposvárral összekötő vasúti szárnyvonal. Épp csak túl voltunk az országos millenniumi ünnepségeken. A birodalom központja Bécs volt, és Ferenc József volt a császár. Ekkoriban indult első próbaútjára Ferdinand von Zeppelin léghajója. A századfordulóra – a monarchia területén szokványos típusterv alapján – felépült Ádánd állomásépülete az elmaradhatatlan szén- ás áruraktárral. A frissen kinevezett állomásfőnök – aki maga is ott feszít fess egyenruhájában a fotográfus kamerája előtt ezen a régi képeslapon – büszkén csinosítgatta virágokkal és bokrokkal új birodalmát, és három kis vadgesztenyefát ültetett a takaros állomásépület elé, hogy idővel hűs árnyékot nyújtsanak a várakozó utasoknak. Ezek a fák ott láthatóak Ádánd legrégebbi képeslapján.

Jöttek-mentek a gőzmozdonyok, teltek és múltak az évek. A három vadgesztenyefa gyorsan cseperedett. Túléltek két világháborút. Látták vonatra szállni a frontra induló katonákat. Látták az utolsó gőzmozdony füstjét eltűnni a távolban. Látták az állomásra begördülni az első “Piroskákat“. Egy évszázadon át vigyázták az iskolába, munkába igyekvők hosszú nemzedékeit, árnyékot nyújtva a várakozóknak. Volt úgy, hogy maga a vasút is megszűnik, a szárnyvonalat és az állomást felszámolják. A fák azonban túlélték egy évszázad viharait, forró nyarait, fagyos teleit. Eközben hatalmas, büszke faóriásokká cseperedtek. Ádánd történetének tanúivá váltak, részévé lettek a falu arcának.

Eljött a 2011. esztendő. A MÁV úgy ítélte meg, hogy az egykori állomásfőnök öreg vadgesztenyefái veszélyessé váltak. A tavasszal mindhármat kidöntötték. Ma csak öles tönkjeik szomorkodnak a százéves állomásépület mellett.
Április 22. a Föld Napja. A washingtoni Worldwatch Institute 1990. óta ezen a napon adja ki éves jelentését a világ környezeti állapotáról. Ezt a napot szerte a világon környezetvédelmi felvilágosító munkával, szemétszedéssel, rajzversenyekkel – de leginkább faültetéssel ünneplik meg. Az alkalom tehát adott – a Magyar Államvasutak azonban eddig a napig megfeledkezett Ádánd öreg vadgesztenyefáinak a pótlásáról.

A Föld Napja alkalmából itt, Ádánd honlapján az idén ezeknek a fáknak állítunk emléket.

  2 Responses to “A három vadgesztenyefa”

  1. Csak a pontosság kedvéért:
    A vasútvonal két részletben épült: az első része 1894-ben nyílt meg Kaposvár-Mocsolád HÉV-ként.
    A felső szakaszt 1904-1906 között építtette a Mocsolád-Tab-Siófok HÉV. A forgalom 1906.10.23-án indult meg. (Ajánlom a vonal története után érdeklődőknek az Indóház c. folyóirat 2007. februári számában megjelent cikkemet)
    Mivel az épületek már a nyár folyamán álltak, feltételezhető hogy az említett képeslap 1906 vagy 1907 folyamán készült.

  2. Kedves Gashpy!
    Köszönöm szépen ezt a fontos a kiegészítést! Pontosítom a dátumot a helytörténetben is.