Gondok a zárszámadás körül
Ahogy azt a néhány hete közzétett beszámolóban ígértük, tájékoztatjuk a közvéleményt az önkormányzat könyvelése körül kialakult tarthatatlan helyzetről. Megírtuk, hogy a 2013-as év zárszámadásában súlyos és alapvető hibákat, megmagyarázhatatlan ellentmondásokat találtunk, ezért azt idén augusztus végéig sem tudta elfogadni a képviselő-testület. Kiderült, hogy a Magyar Államkincsárhoz a polgármester által korábban benyújtott verzió számos lényeges ponton különbözött az ugyancsak Pollák úr által utólagos elfogadásra májusban elénk terjesztett változattól. Nyilvánvalóvá vált, hogy a zárszámadás összességében nem fedheti a valóságot.
Mivel az önkormányzat saját pénzügyi állománya ehhez nem bizonyult kellőképpen felkészültnek, a jegyző asszony júniusban egy külső pénzügyi szakember segítségét kérte a zárszámadás átdolgozásához, aki nyolc teljes oldalon át sorolta a két változat közötti eltéréseket, majd megkísérelt egy (legalább számszakilag elfogadható) új verziót készíteni. Ez azonban nem volt lehetséges, mert egyebek közt az önkormányzat, valamint a szennyvíz projekt kifizetései közül több tízmillió forintnyi felsorolt kiadás nem volt számlákkal alátámasztható, ezért – bár a határidőből már kifutottunk – a zárszámadást továbbra sem tudtuk elfogadni.
Szakértői vizsgálat
A képviselő-testület külső könyvvizsgáló szakember bevonásáról határozott az okok felderítéséhez. A megbízott független szakértői stáb a tételes vizsgálat eredményét mintegy száz oldalnyi jelentésben foglalta össze, melyben évtizedes mulasztásokat tárt fel az önkormányzat gazdálkodásában és könyvelésében. A példátlan hiányosságok miatt az okok feltárása csak részben volt lehetséges. Egyebek közt 2002 óta nem készült vagyonleltár, anélkül viszont azóta sem megalapozott költségvetés, sem hiteles zárszámadás nem készülhetett. Továbbra sem sikerült kideríteni, mi az oka annak, hogy számos jelentős tétel nem alátámasztott az önkormányzat könyvelésében (egyebek közt a szennyvízberuházás kiadásaiból harmincnégymillió forintnyi összeg továbbra sem igazolható számlákkal).
Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy míg a jegyző asszony készséges volt és minden lehetséges segítséget megadott, a polgármester úr a vizsgálattal kapcsolatban nem tanúsított semmiféle érdeklődést: sem a megbeszéléseken, sem az összefoglaló ismertetésénél nem tartotta szükségesnek, hogy megjelenjen.
Cselekvési terv
Az így előállt helyzet a község gazdálkodásának összeomlásával fenyegetett, ugyanis ha nincs elfogadható zárszámadás, az önkormányzat eleshet az állami támogatásoktól, ami a teljes csőddel lenne egyenlő. Ezt minden lehetséges és törvényes eszközzel igyekeztünk elkerülni, ezért augusztus 27-i testületi ülésünkön a könyvvizsgáló javaslatai alapján egy nyolc pontból álló cselekvési terv azonnali elfogadása mellett döntöttünk. Ahhoz, hogy a következő évekre biztosítani tudjuk az önkormányzat megfelelő és törvényes működését, lényegében újra kell raknunk az alapokat. Halaszthatatlan feladatunk tehát a község pénzügyi stabilitásának helyreállítása, a hiányosságok mielőbbi pótlása, és a könyvelés rendbetétele a megfelelő szakemberek bevonásával.
A rendcsinálás előreláthatólag legalább fél évet vesz majd igénybe, és bár nagyon sürgős lenne, sajnos úgy tűnik, teljes egészében a következő választási ciklusra marad majd. A munkák megkezdését egyelőre lehetetlenné teszi, hogy a polgármester nem működik együtt a testülettel, a határozatainkat nem hajtja végre: a vagyonleltár pótlólagos elkészítéséhez szükséges szakemberek megbízását nem hagyta jóvá. Ennek az okait nem ismerjük, magyarázatot nem kapunk.
A felelősség megállapítása
Az önkormányzat jelentős, előre nem tervezett kiadásokra számíthat: csak a hiánypótlások közvetlen költségei több millió forintot tesznek ki. Egy ilyen súlyú ügyben nyilvánvalóan felmerül a személyi felelősség kérdése, ezért kezdeményeztük egy fegyelmi bizottság azonnali felállítását. Ezt azonban (bár a felelősség megállapítása az önkormányzat és a község alapvető érdeke) Pollák úr megpróbálta megakadályozni azzal, hogy megtagadta a fegyelmi biztos kinevezését. A jegyző asszony ezért a kormányhivatalhoz fordult, ahol megerősítették, hogy ilyen esetben a polgármesternek nincs mérlegelési joga, és köteles az eljárást haladéktalanul megindítani.
Reméljük, hamarosan elhárulnak ezek az akadályok, és végre hozzáláthatunk a feladatokhoz, ugyanis az értelmetlen időhúzás jelen esetben csak további károkat okoz a községnek. Mindannyiunk érdeke, hogy az érdemi munka mielőbb megkezdődhessen. Addig is szíves türelmüket kérjük!
Fehér József, Lengyel Imre, Németh Ilona, Szatmári Kornélia képviselők, Torda János alpolgármester